Τετάρτη 25 Μαρτίου 2015

Απολυτίκιο Ευαγγελισµού της Θεοτόκου - 25 ΜΑΡΤΙΟΥ


eyag1
Γιορτάζουμε σήμερα 25 Μαρτίου, την ημέρα του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας ημών Θεοτόκου
Γιορτάζουμε το χαρμόσυνο μήνυμα της Θείας ενσάρκωσης, από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ στη Θεοτόκο μας.
Το γεγονός αυτό μας το περιγράφει ο Άγιος και Ευαγγελιστής Λουκάς στο Ευαγγέλιό του (κεφ. Α’ στίχ. 26-38).
Την ήμερα αυτή, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ παρουσιάστηκε στην Παρθένο Μαρία, στη Ναζαρέτ και Της ανήγγειλε ότι θα γεννήσει το Σωτήρα του κόσμου, τον Ιησού Χριστό, και όταν η Παρθένος αναρωτήθηκε πώς ήταν δυνατό να συλλάβει χωρίς άνδρα, ο Αρχάγγελος της απάντησε ότι «το Άγιο Πνεύμα θα έλθει σε σένα και η Δύναμη του Υψίστου θα σε επισκιάσει».
Τότε η Παρθένος Μαρία, του απάντησε ταπεινά: «Ιδού λοιπόν, η δούλη του Κυρίου.Ας γίνει το θέλημα Εκείνου», και όταν ο Αρχάγγελος Γαβριήλ εξαφανίστηκε από μπροστά της, συντελέστηκε το μεγαλύτερο μυστήριο της ανθρωπότητας. Με τρόπο υπερφυσικό, η Παρθένος συνέλαβε στην άχραντη κοιλιά Της, Τον Υιό και Λόγο του Θεού. Εκείνον που με την θυσία Του επάνω στο Σταυρό, έσωσε το ανθρώπινο γένος από τον αιώνιο θάνατο και του χάρισε την Άγια… , Ουράνια και Αιώνια Ζωή!!!
Με την λέξη Ευαγγελισμός αναφερόμαστε στην χαρμόσυνη είδηση για τον Χριστιανισμό, της γέννησης του Ιησού Χριστού, που δόθηκε από τον αρχάγγελο Γαβριήλ προς την Μαριάμ. Επίσης, με τον ίδιο όρο αναφερόμαστε στην εκκλησιαστική θεομητορική εορτή που τελείται την 25η Μαρτίου προς ανάμνηση του γεγονότος αυτού.
Ευαγγελισμός σημαίνει αναγγελία χαρμόσυνης είδησης και ετυμολογικά προέρχεται από το ευάγγελος (=ευ+άγγελος < αγγέλω) μια πολύ παλαιότερη ελληνική λέξη.
_______ _______ _______

Η παρακοή ως επανάσταση του ανθρώπου κατά του Θεού αποτελεί την αιτία της πτώσεως και της απομακρύνσεως του ανθρώπου από Εκείνον.
Η υπακοή της Παρθένου και η αποδοχή από μέρους της του μηνύματος του Ευαγγελισμού για την κυοφορία του Σωτήρα εγκαινιάζουν την επάνοδο στον Θεό και την αποκατάσταση της ταραγμένης σχέσης του ανθρώπου με το δημιουργό του.
Έτσι η επιγραφή του ανθρώπου πραγματοποιείται με αντίστροφη της παρακοής πορεία, δηλαδή με στάση ζωής που προσδιορίζει η αρετή της υπακοής. Γι’ αυτό και η Θεοτόκος, η οποία κατεξοχήν βίωσε την αρετή της υπακοής, έγινε η αιτία της συμφιλιώσεως του ανθρώπου με τον Θεό και της επιστροφής σε αυτόν.
Ο Ευαγγελισμός αποτελεί προσδιοριστική τομή στο χρόνο, με τη μετάβαση από την παλαιά στη νέα πραγματικότητα. Είναι επίσης το τέλος της κυριαρχίας του νόμου και η απαρχή της εισόδου στον κόσμο της θείας χάριτος, με πρώτη «κεχαριτωμένη» την Παρθένο Μαρία. Ο Ευαγγελισμός εγκαινιάζει το μέγα και απόρρητο μυστήριο της θείας φιλανθρωπίας ώστε να γίνει η ανθρώπινη φύση «ομόθεος» και να επιστρέψει το ανθρώπινο γένος στην αρχική του ωραιότητα.
Η ιερά ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης ολοκληρώνεται στο πρόσωπο της Παρθένου και καταυγάζεται από τη νέα προοπτική της χάριτος του Θεού.
Η παιδαγωγική λειτουργία των Προφητειών αναγνωρίζεται ως προπαρασκευαστικό στάδιο για την αποδοχή των υπέρλογων νέων αληθειών που είναι ασύλληπτες από την ανθρώπινη διάνοια.
Η κορυφαία προφητεία της Παλαιάς Διαθήκης, η προφητεία που προανήγγειλε την έλευση του Μεσσία δια της Παρθένου, είναι η γνωστή του προφήτη ΗσαÀα: «Δια τούτο δώσει Κύριος αυτός ημίν σημείον˙ ιδού η παρθένος εν γαστρί έξει και τέξεται υιόν, και καλέσεις το όνομα αυτού Εμμανουήλ».
Αυτό το πολύτιμο «σημείον» επαναλαμβάνει στην Καινή Διαθήκη ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, με την προσθήκη της ερμηνείας της λέξεως Εμμανουήλ που σημαίνει «μεθ’ ημών ο Θεός». Εξάλλου η Βηθλεέμ έμμελε να φέρει «άρχοντα εν τω Ισραήλ» και «ηγούμενον επί το Ισραήλ».
Αυτές τις δύο τελευταίες νύξεις της Παλαιάς Διαθήκης για την καλή αγγελία παραθέτει στο Ευαγγέλιο του ο Ματθαίος ενοποιώντας νοηματικά τις δύο σε μία.
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς περιγράφει εκτενώς τη σκηνή του Ευαγγελισμού, με όλα τα χαρακτηριστικά του παράδοξου διαλόγου, και τον άγγελο Γαβριήλ να απευθύνει στην Μαρία το «χαίρε, κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σού».
Γύρω από αυτόν το χαιρετισμό έχει αναπτυχθεί αξιόλογη πατερική φιλολογία, που αναλύει την έννοια της φράσεως «χαίρε κεχαριτωμένη».
Πρέπει αληθινά να χαίρεται η Παρθένος Μαρία που κατέβηκε ο βασιλεύς της δόξης και η θεία χάρης στη δούλη του. Ο ίδιος ο Θεός έγινε τέλειος άνθρωπος κατέστησε την Μαρία «κεχαριτωμένη», πηγή φωτός και ανατολή του νοητού ηλίου, λειμώνας ευωδίας και αειθαλή άμπελο που ευφραίνει τις ψυχές των πιστών. Η Παναγία είναι η καλλίκαρπος γη που, αν και αγεώργητος, καρποφόρησε τον ίδιο το σωτήρα του κόσμου.
Ο Ευαγγελισμός της Παρθένου είναι το πρώτο μήνυμα της φιλανθρωπίας του Θεού. Είναι η πρώτη ένδειξη της συγκαταβάσεως του και η άρρητη φανέρωση της οικονομίας του για την ανθρώπινη σωτηρία, γράφει ο άγιος Ανδρέας Κρήτης.
Είναι ακόμη η έκφραση και η βεβαίωση της θείας βουλήσεως και προεικονίσεως που ήταν καλυμμένη επί αιώνες. Σ’ αυτήν την αγάπη προσβλέπουν οι εκλεκτοί του Θεού και οι Προφήτες για την υπέρβαση των πόνων και των περιπετειών του ανθρώπινου γένους.
Σ’ αυτήν την άνωθεν παρέμβαση στηρίζουν τις ελπίδες τους και προσδοκούν την πραγμάτωση του μυστηρίου της θείας ενανθρωπήσεως. Γι’ αυτό και μόλις έφθασε το πλήρωμα του χρόνου, ο Γαβριήλ «προς την επίγειον παστάδα, των αιθερίων καταπτάς υπερώων, επέστη τη Ναζαρέτ, και τη Πααρθένω προσελθών, της αφράστου οικονομίας διηκόνει το μήνυμα».

Απολυτίκιο
«Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον
και του απ΄ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις
ο Υιός του Θεού Υιός της Παρθένου γίνεται
και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται.
Διό συν αυτώ τη Θεοτόκω βοήσωμεν
Χαίρε Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά Σου.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου