Γιατί ο Ακάθιστος Ύμνος ψάλλεται κατά την Μεγάλη Τεσσαρακοστή;
Η επί του αυτοκράτορος Ηρακλείου πολιορκία και η θαυμαστή σωτηρία της Κωνσταντινουπόλεως έγινε την 8η Αυγούστου
του έτους 626. Κατά το Συναξάριο μετά την λήξη της πολιορκίας εψάλη ο
ύμνος αυτός στον ναό της Θεοτόκου των Βλαχερνών, ως δοξολογία και
ευχαριστία για την σωτηρία, που απεδόθη στην θαυματουργική δύναμι της
Θεοτόκου, της προστάτιδας της Πόλεως. Πατριάρχης τότε ήτο ο Σέργιος, που
πρωτοστάτησε στους αγώνας για την άμυνα. Εύκολο ήταν να θεωρηθη και
ποιητής του ύμνου, αν και ούτε ως υμνογράφος μας είναι γνωστός, ούτε και
ορθόδοξος ήτο. Εξ άλλου ο ύμνος θα έπρεπε να ήταν παλαιότερος, γιατί
αν ήταν γραμμένος για την σωτηρία της Πόλεως δεν θα ήταν δυνατόν παρά
ρητώς να κάμνη λόγο γι αυτήν και όχι να αναφέρεται σε άλλα θέματα, όπως
θα ιδούμε πιο κάτω. Η ψαλμωδία όμως του Ακάθιστου συνδέεται από τις
ιστορικές πηγές και με άλλα παρόμοια γεγονότα: τις πολιορκίες και την
σωτηρία της Κωνσταντινουπόλεως επί Κωνσταντίνου του Πωγωνάτου (673), επί
Λέοντος του Ισαύρου (717-718) και επί Μιχαήλ Γ΄ (860).
Όποιος όμως και αν ήταν ο ποιητής και με
οποιοδήποτε ιστορικό γεγονός από τα ανωτέρω και αν συνεδέθη πρωταρχικά,
ένα είναι το αναμφισβήτητο στοιχείο, που μας δίδουν οι σχετικές πηγές,
ότι ο ύμνος εψάλλετο ως ευχαριστήριος ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του
Βυζαντινού κράτους κατά τις ευχαριστήριες παννυχίδες που ετελούντο εις
ανάμνησιν των ανωτέρω γεγονότων. Κατά την παρατήρησι του συναξαριστού ο
ύμνος λέγεται «Ακάθιστος», γιατί τότε κατά την σωτηρία της Πόλεως και
έκτοτε μέχρι σήμερα, όταν οι, οίκοι του ύμνου αυτού εψάλλοντο, «ορθοί
πάντες» τους ήκουαν εις ένδειξιν ευχαριστίας προς την Θεοτόκο, ενώ στους
οίκους των άλλων κοντακίων «εξ έθους» εκάθηντο
Γιατί όμως ψάλλεται κατά την Μεγάλη
Τεσσαρακοστή; Οι λύσεις των ανωτέρω πολιορκιών δεν συνέπεσαν κατ αυτήν.
Στις 8 Αυγούστου ελύθη η πολιορκία επί Ηρακλείου, τον Σεπτέμβριο η επί
Πωγωνάτου, στις 16 Αυγούστου εωρτάζετο η ανάμνησις της σωτηρίας της
Πόλεως επί Λέοντος Ισαύρου και στις 18 Ιουνίου ελύθη η πολιορκία επί
Μιχαήλ του Γ΄. Με την Μεγάλη Τεσσαρακοστή συνεδέθη προφανώς εξ αιτίας
ενός άλλου καθαρώς λειτουργικού λόγου: Μέσα στην περίοδο της Νηστείας
εμπίπτει πάντοτε η μεγάλη εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Είναι η
μόνη μεγάλη εορτή, που λόγω του πένθιμου χαρακτήρας της Τεσσαρακοστής,
στερείται προεορτίων και μεθεόρτων. Αυτήν ακριβώς την έλλειψη έρχεται να
κάλυψη η ψαλμωδία του Ακάθιστου, τμηματικώς κατά τα απόδειπνα των
Παρασκευών και ολόκληρος κατά το Σάββατο της Ε΄ εβδομάδος. Το βράδυ της
Παρασκευής ανήκει λειτουργικούς στο Σάββατο, ήμερα που μαζί με την
Κυριακή είναι οι μόνες ήμερες των εβδομάδων των Νηστειών, κατά τις
οποίες επιτρέπεται ο εορτασμός χαρμόσυνων γεγονότων, και στις όποιες,
καθώς είδαμε, μετατίθενται οι εορτές της εβδομάδος. Καθ ωρισμένα Τυπικά
ο Ακάθιστος εψάλλετο πέντε ήμερες προ της εορτής του Ευαγγελισμού και
κατ άλλα τον όρθρο της ημέρας της εορτής. Ο Ακάθιστος ύμνος είναι το
κοντάκιο του Ευαγγελισμού, ο ύμνος της σαρκώσεως του Λόγου του Θεου.
Απόσπασμα από κείμενο του Ιωάννου Φουντούλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου