Νέα Ασματική Ακολουθία της Ιεράς Μητροπόλεως Σερβίων και Κοζάνης
Ποιήθηκε,
εκδόθηκε και κυκλοφορεί ήδη η νέα Ασματική Ακολουθία της Ιεράς
Μητροπόλεως Σερβίων και Κοζάνης, που αφορά σε ιστορικό και παλλαϊκό
γεγονός της τοπικής Εκκλησίας και που (μαζί με την ‘’Ακολουθία της Οσίας
Μητρός ημών Θεοδώρας, βασιλίσσης Άρτης της εκ Σερβίων Μακεδονίας’’, που
εκδόθηκε ‘’μετά πολλών διορθώσεων και αποκαταστάσεως του
(προϋπάρχοντος) κειμένου υπό του (μακαριστού) Μητροπολίτου Σερβίων και
Κοζάνης Διονυσίου, έκδοση του 1965’’ και αφορά η πρώτη σε πρόσωπο,
πλουτίζει τώρα η νέα Ασματική Ακολουθία, το υμνογραφικό απόθεμα της
τοπικής Εκκλησίας με αναφορά (αυτή) σε ιστορικό και παλλαϊκό ως τις
μέρες μας γεγονός.
Πρόκειται, όπως αναγράφεται και επεξηγείται το γεγονός με σαφήνεια στο εξώφυλλο της ιερής Ακολουθίας, για την ‘’Ασματική Ακολουθία της Παναγίας της Ζιδανιωτίσσης, ήτοι της Καθόδου της Ιεράς Εικόνος της Θεομήτορος εκ της Ιεράς αυτής Μονής εν Κοζάνη. Ψαλλομένη τη Δευτέρα του Θωμά. Ποιηθείσα υπό του Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας Ιωήλ. Εκδίδοται προνοία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης Παύλου. Εγκρίσει της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Κοζάνη 2013’’.
Στον πρόλογό του ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος αναφέρεται εκτενέστερα στο
γεγονός: ‘’Κάθε χρόνο την Παρασκευή της Διακαινησίμου η Εικόνα αφήνει το
Ιερό Μοναστήρι της συνοδευόμενη από τον τοπικό Επίσκοπο, κλήρο και λαό,
και αφού περιέλθει τα γειτονικά χωριά, όπου κατά την είσοδό της σε κάθε
ένα από αυτά την υποδέχεται ο ντόπιος πληθυσμός με τους Ιερείς και
γίνεται στάση της ιεράς πομπής και δέηση, καταλήγει το απόγευμα της
ίδιας ημέρας στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, όπου
παραμένει έως και την Κυριακή του Θωμά. Το απόγευμα της ημέρας αυτής οι
άρχοντες και ο λαός της Κοζάνης μεταφέρει λιτανευτικώς την Ιερά Εικόνα
προς τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου.
Η Ιερά Εικόνα, συνεχίζει ο Σεβ., ευλογεί την πόλη και τον ευσεβή λαό της, περιερχομένη όλες τις ενορίες, τελουμένης καθημερινώς της Θείας Λειτουργίας, καθώς και άλλων ιερών ακολουθιών. (….). Η Ιερά Εικόνα επιστρέφει στο Μοναστήρι της την 1η Αυγούστου’’ (σελ. 9-10).
Εκφράζουμε θερμές ευχαριστίες στο Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Παύλο για την πρόνοιά του να εμπλουτισθεί με Ασματική Ακολουθία ένα τόσο σημαντικό για την εποχή μας και τον τόπο μας ιστορικό γεγονός με επίκεντρο το πρόσωπο της Θεοτόκου, όπου προβάλλονται εύλογες και καλοπροαίρετες απορίες για τη σχέση των αγίων της Εκκλησίας με το συλλογικό βίο των ανθρώπων, αλλά και προβάλλονται αμφισβητήσεις και αντιρρήσεις (με φυλετικό υπόβαθρο) για τη δυνατότητα (ή και το νόημα) της συνύπαρξης προσώπων και κοινωνιών.
Ευχαριστίες θερμές οφείλουμε και στον νέο Υμνογράφο της Εκκλησίας, το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ για το υπέροχο ποιητικό-υμνογραφικό του πόνημα, για την ευκαιρία που μας προσφέρει, ώστε να υμνολογούμε λειτουργικά το ιερό πρόσωπο της Θεοτόκου, την Εικόνα της τη Ζιδανιώτισσα, το γεγονός της πορείας της από το μοναστήρι στην πόλη (για τη σχέση αυτών των δύο πόλων, μοναστηριού και πόλης) και την υποδοχή της σύσσωμα από το λαό και τους άρχοντες, νοηματοδοτώντας το σύνολο του βίου της πόλης.
Η Ασματική Ακολουθία της Παναγίας της Ζιδανιώτισσας περιέχεται σε 35 σελίδες και περιλαμβάνει: φωτογραφία της ιστορικής Ιεράς Εικόνας της Παναγίας της Ζιδανιωτίσσης, την έγκριση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ‘’εγκρίνεται διά τοπικήν χρήσιν η ως άνω Ιερά Ακολουθία, ως καλώς έχουσα, καθ’ όσον ουδέν το απάδον προς τε τα δόγματα και τας παραδόσεις της καθ’ ημάς Αγιωτάτης Εκκλησίας περιέχεται εν αυτή’’, τον πρόλογο του Σεβ. κ. Παύλου, τις Ακολουθίες του Εσπερινού, του Όρθρου, σημείωση για τη Λειτουργία με το Μεγαλυνάριο, ’’Μονής Ζιδανίου, θεία Εικών, η έχουσα χάριν, θεραπεύειν πάθη δεινά, λύειν ανομβρίαν, διώκειν δε πανώλην, Παρθένε Ελεούσα, ημάς προστάτευσον’’ και στο τέλος ένα φωτογραφικό παράρτημα.
Το Απολυτίκον της Εικόνος σε ήχο α’ . Της ερήμου πολίτης.
Την σεπτήν σου εικόνα, Ελεούσα Πανάχραντε, την αποκειμένην εν Μάνδρα, Ζιδανίου κατέχοντες, λυτρούμεθα εκ πάσης απειλής, πανώλους και δεινών βιοτικών, διά τούτο ομοφώνως και ευσεβώς, βοώμεν σοι Θεοτόκε. Δόξα τοις μεγαλείοις σου Αγνή, δόξα τω σω εκτυπώματι, δόξα τω χορηγούντι δι’ αυτού πάσιν ιάματα.
Τεύχη της ‘’Ασματικής Ακολουθίας’’ διατίθενται από το βιβλιοπωλείο της Ιερής Μητρόπολης ‘’Καταφυγή Bιβλιοφίλων’’ και από την Ιερά Μονή της Παναγίας ‘’Η Ελεούσα’’ Ζιδανίου.
Πρόκειται, όπως αναγράφεται και επεξηγείται το γεγονός με σαφήνεια στο εξώφυλλο της ιερής Ακολουθίας, για την ‘’Ασματική Ακολουθία της Παναγίας της Ζιδανιωτίσσης, ήτοι της Καθόδου της Ιεράς Εικόνος της Θεομήτορος εκ της Ιεράς αυτής Μονής εν Κοζάνη. Ψαλλομένη τη Δευτέρα του Θωμά. Ποιηθείσα υπό του Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας Ιωήλ. Εκδίδοται προνοία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης Παύλου. Εγκρίσει της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Κοζάνη 2013’’.
Η Ιερά Εικόνα, συνεχίζει ο Σεβ., ευλογεί την πόλη και τον ευσεβή λαό της, περιερχομένη όλες τις ενορίες, τελουμένης καθημερινώς της Θείας Λειτουργίας, καθώς και άλλων ιερών ακολουθιών. (….). Η Ιερά Εικόνα επιστρέφει στο Μοναστήρι της την 1η Αυγούστου’’ (σελ. 9-10).
Εκφράζουμε θερμές ευχαριστίες στο Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Παύλο για την πρόνοιά του να εμπλουτισθεί με Ασματική Ακολουθία ένα τόσο σημαντικό για την εποχή μας και τον τόπο μας ιστορικό γεγονός με επίκεντρο το πρόσωπο της Θεοτόκου, όπου προβάλλονται εύλογες και καλοπροαίρετες απορίες για τη σχέση των αγίων της Εκκλησίας με το συλλογικό βίο των ανθρώπων, αλλά και προβάλλονται αμφισβητήσεις και αντιρρήσεις (με φυλετικό υπόβαθρο) για τη δυνατότητα (ή και το νόημα) της συνύπαρξης προσώπων και κοινωνιών.
Ευχαριστίες θερμές οφείλουμε και στον νέο Υμνογράφο της Εκκλησίας, το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ για το υπέροχο ποιητικό-υμνογραφικό του πόνημα, για την ευκαιρία που μας προσφέρει, ώστε να υμνολογούμε λειτουργικά το ιερό πρόσωπο της Θεοτόκου, την Εικόνα της τη Ζιδανιώτισσα, το γεγονός της πορείας της από το μοναστήρι στην πόλη (για τη σχέση αυτών των δύο πόλων, μοναστηριού και πόλης) και την υποδοχή της σύσσωμα από το λαό και τους άρχοντες, νοηματοδοτώντας το σύνολο του βίου της πόλης.
Η Ασματική Ακολουθία της Παναγίας της Ζιδανιώτισσας περιέχεται σε 35 σελίδες και περιλαμβάνει: φωτογραφία της ιστορικής Ιεράς Εικόνας της Παναγίας της Ζιδανιωτίσσης, την έγκριση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ‘’εγκρίνεται διά τοπικήν χρήσιν η ως άνω Ιερά Ακολουθία, ως καλώς έχουσα, καθ’ όσον ουδέν το απάδον προς τε τα δόγματα και τας παραδόσεις της καθ’ ημάς Αγιωτάτης Εκκλησίας περιέχεται εν αυτή’’, τον πρόλογο του Σεβ. κ. Παύλου, τις Ακολουθίες του Εσπερινού, του Όρθρου, σημείωση για τη Λειτουργία με το Μεγαλυνάριο, ’’Μονής Ζιδανίου, θεία Εικών, η έχουσα χάριν, θεραπεύειν πάθη δεινά, λύειν ανομβρίαν, διώκειν δε πανώλην, Παρθένε Ελεούσα, ημάς προστάτευσον’’ και στο τέλος ένα φωτογραφικό παράρτημα.
Το Απολυτίκον της Εικόνος σε ήχο α’ . Της ερήμου πολίτης.
Την σεπτήν σου εικόνα, Ελεούσα Πανάχραντε, την αποκειμένην εν Μάνδρα, Ζιδανίου κατέχοντες, λυτρούμεθα εκ πάσης απειλής, πανώλους και δεινών βιοτικών, διά τούτο ομοφώνως και ευσεβώς, βοώμεν σοι Θεοτόκε. Δόξα τοις μεγαλείοις σου Αγνή, δόξα τω σω εκτυπώματι, δόξα τω χορηγούντι δι’ αυτού πάσιν ιάματα.
Τεύχη της ‘’Ασματικής Ακολουθίας’’ διατίθενται από το βιβλιοπωλείο της Ιερής Μητρόπολης ‘’Καταφυγή Bιβλιοφίλων’’ και από την Ιερά Μονή της Παναγίας ‘’Η Ελεούσα’’ Ζιδανίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου